Dílna Mikulov - Výtvarné symposium

KALIOPI CHAMONIKOLA (1954)

Její teoretická práce je rozkročena současně do dvou oblastí zájmu: na staré umění (zejména pozdně středověkou malbu a sochařství ve střední Evropě) a problematiku současného výtvarného umění. Tuto odbornou podvojnost uplatnila zejména během svého působení v Moravské galerii v Brně (1987-2004) v práci kurátorky sbírky starého umění a ve vedení dramaturgie výstavního programu (autorka řady výstav a galerijních expozic: Pohled Medúzy, Prométheův oheň, Místo činu atd.) V letech 2004-2005 vedoucí odboru kultury Správy Pražského hradu (kurátorka výstavy Lucas Cranach a české země). Historii a současnost se pak snaží příležitostně také propojovat nejen ve vlastních, či iniciovaných projektech (Princip série, Tradice v novém, Melancholie, Ejhle světlo!), ale rovněž ve svých přednáškách.

Studia na SŠUŘ, dějiny umění na FF MU v Brně, 1982 PhDr., 2000 PhD. (disertace: Od gotiky k renesanci. Výtvarná kultura Moravy a Slezska 1400-1550). Pedagogické působení: 1992-1996  a 2009-2010 externě na Semináři dějin umění FF MU v Brně a Jihočeské univerzitě v Českých Budějovicích, od r. 2008 na FaVU v Brně a VŠUP v Praze (autorský podíl na výzkumném projektu VŠUP Budování státu. Reprezentace Československa v umění, architektuře a designu, Veletržní palác NG v Praze 2015-2016).

 

Odborné zhodnocení ročníku

Mikulov 2016

 23. ročník Mikulovského výtvarného sympozia Dílna proběhl ve dnech 16. 7. – 13. 8. Zúčastnilo se jej 7 umělců (Petr Veselý, František Hodonský, Michal Kalhous, Jaromír Šimkůj, Barbora Lungová, Břetislav Malý, Tomáš Prokop) a 1 teoretik (Kaliopi Chamonikola). Oborovou kombinací (převážně malíři, fotograf, sochař) a především díky promyšlenému kurátorskému výběru vznikla pozoruhodně heterogenní autorská sestava, která si za své volné společné téma zvolila zkoumání aktuální podoby média obrazu a jeho rozmanité individuální tvůrčí koncepty. Škála přístupů účastníků sympozia zastupovala jak tradiční podobu závěsného obrazu, tak experimenty s jeho přesahem do formy trojrozměrného objektu, prostorové kresby, instalace atd. Příležitost společné výtvarné práce umělců v běžném životě pracujících izolovaně ve svých ateliérech, umožnila nejen vzájemnou výtvarnou komunikaci a konfrontaci, ale rovněž inspiraci a konkrétní odkazy, citace a reakce na - v průběhu sympozia vzniklá díla.

Nedílnou složkou 23. ročníku byl pestrý doprovodný program, včetně dvou dnů otevřených dveří, které se setkaly s velkým zájmem veřejnosti. Jedinečným obohacením letošní Dílny byl literárně-poetický rozměr setkání: iniciativou kurátora (rovněž aktivního básníka) se uskutečnilo básnické čtení a také instalace závěrečné výstavy zapracovala některé texty, které v Mikulově zazněly. Do sbírek byly jako nové akvizice 23. ročníku získány téměř tři desítky hodnotných výtvarných děl a letošní setkání je tudíž možné označit za úspěšné a zdařilé, jak z hlediska výtvarného přínosu, tak po stránce organizačního zabezpečení.

 (PhDr. Kaliopi Chamonikola, Ph.D., teoretik 23. ročníku MVS „dílna“)