Mikulovská sympozia sice nejsou vymezena žádnou disciplínou ani tématem, nicméně se stalo, že se během čtyř let profilovala především jako sympozia sochařská. Pracovali zde totiž postupně i opakovaně vlastně všichni Tvrdohlaví sochaři a nasadili laťku sympoziálních výsledků hodně vysoko. Vytvořili v Mikulově díla, která výborně obstojí v celém dosavadním souboru jejich tvorby. To se často na sympoziích nestává, podobná setkání umělců provází obvykle pověst události spíše společenské než tvůrčí. V Mikulově se dostane plnou mírou na obojí - a to je otázka, proč právě tady. Jednou možnou odpovědí jsou autorské kvality zúčastněných osobností, zkrátka, když má člověk jasno o tom, co dělá, pak nehledá, nýbrž nachází. A je třeba říci, že v Mikulově se nachází "hezky dobře“. Nejspíš proto, že jo to město s určitou magií, geniem loci, který se vytvářel po staletí a vytváří i dnes v podobě energie, kterou mu dodávají lidé, kteří tu žijí. Kdyby ta energie byla viditelná, pak by poslední čtyři léta město a zámek svítily jako obrovská žárovka. Všichni, kdo někdy letní sympozium v Mikulově zažili, se shodují v tom, že v těch čtyřech týdnech se tu vytvoří zvláštní ochranná atmosféra, neobyčejně příznivá pro práci na něčem z ryze praktického hlediska tak nesmyslném, jako je umělecké dílo. Scházejí se tu totiž umělci naladění na podobnou vlnovou délku: žádné rychlé kmitání aktuálních tendencí, nýbrž umění jako pozvolné zpracovávání hmoty do tvaru, ať už je výsledkem socha, obraz nebo grafický list. Ruční práce jako absurdní zpětný pohyb proti proudu, který se stále zrychluje. Nic instantního, co by bylo rychle hotovo a určeno k urychlené spotřebě. V Mikulově se pracuje na věcech tak, aby trvaly. Úměrně k tomu, jak roste sláva mikulovských sympozií, rostou i rozměry soch zde vytvořených. Zejména v posledním roce zde vznikly kusy, které dalece přesahují "galerijní" rozměry a patří spíš do městského nebo krajinného prostředí, kde by se poměřovaly s architekturou nebo volně rostoucími stromy. Udržet souvislost názorové linky i umělecké kvality nebude po takovém startu vůbec jednoduché. Díla, která na sympoziu umělci vytvoří, zůstávají v majetku města, které tak pozvolna získává pěknou, ucelenou sbírku současného umění. Mikulovský zámek má šanci získat pevné místo na mapě českých galerijních institucí a to je velký závazek. Pokud v Mikulově zůstane ta energie, která tu je doposud, není třeba se o osud sbírky a její další rozšiřování obávat.
Mikulovské výtvarné sypozium 1997
18. 7. – 23. 8. 1997
- Michal Gabriel
- Petr Jareš
- Jaroslav Róna
- František Skála
- Čestmír Suška - kurátor
- Eva Vones
- Stefan Milkov - host
- Martina Riedlbauchová - host
- Vít Novotný - student